Kontakt och påminnelse
Om du inte får betalt i tid; agera direkt. Ta kontakt med kunden och fråga vad som hänt. I bästa fall har de bara missat att betala fakturan. Om kunden har svårt att betala hela beloppet direkt, kan ni eventuellt komma överens om en avbetalningsplan. Det är betydligt bättre än att inte få betalt överhuvudtaget.
Du kan skicka en betalningspåminnelse till kunden. En påminnelse kan många gånger räcka för att du ska få betalt. Du har rätt att ta ut en påminnelseavgift (f.n. 60 kr), om du avtalat med kunden om detta i förväg. Är kunden ett företag eller en myndighet kan du i stället ta ut förseningsersättning (f.n. 450 kronor). Du har även rätt till dröjsmålsränta. Räntan räknas från fakturans förfallodag, givet att ni kommit överens om en förfallodag i förväg. Saknas sådan överenskommelse, har du rätt till ränta från den dag som infaller trettio dagar efter att fakturan skickades givet att du anger att utebliven betalning medför skyldighet att betala ränta (detta behövs dock inte anges om din kund är ett företag). Den lagstadgade räntesatsen är referensränta (f.n 4 %) + 8 procentenheter (givet att inte annan räntesats avtalats om i förväg).
Inkassokrav
Betalar kunden inte efter påminnelsen (eller om du valt att inte skicka en påminnelse), kan du skicka ett inkassokrav. Att skicka ett inkassokrav förutsätter dock att kunden inte bestritt din faktura på saklig grund. Ett inkassokrav är inte en förutsättning för att senare skicka ärendet till Kronofogden eller att ansöka om stämning, utan är något man gör frivilligt om man inte direkt vill vidta rättsliga åtgärder. Inkassokrav måste uppfylla vissa formella krav enligt inkassolagen, varför det kan vara enklare att låta ett inkassoföretag sköta det. Ett inkassokrav från ett inkassobolag brukar också ha större effekt på kundens betalningsvilja.
Kronofogden
Det finns inget krav på att du måste skicka varken en påminnelse eller ett inkassokrav till kunden, utan du har möjlighet att direkt efter fakturans förfallodag vända dig till Kronofogden. En ansökan om betalningsföreläggande får endast skickas om kunden inte bestritt fakturan på saklig grund. Avgiften för ansökan är 300 kr.
Om kunden inte bestrider ansökan meddelar Kronofogden ett s.k. utslag. Du kan då begära verkställighet av utslaget vilket innebär att Kronofogden via utmätning kan hjälpa dig att få betalt.
Genom att en ansökan skickas in till Kronofogden, får din kund (givet att det är ett företag) automatiskt en betalningsanmärkning. Detta gäller dock inte privatpersoner, där anmärkning uppkommer först efter att utslag meddelats.
Om kunden bestrider din ansökan, kan Kronofogden inte meddela ett utslag. Du har då i stället möjlighet att begära att målet överlämnas till domstol för rättslig prövning.
Domstolen
Oavsett i vilket steg betalningsansvar bestrids (faktura, påminnelse, inkassokrav eller hos Kronofogden) kan du välja att driva kravet i domstol. Det kan bli väldigt dyrt att gå till domstol, så överväg att först prata med kunden för att se om ni kan lösa saken utanför domstol. Överväg även att anlita juridisk expertis som kan utvärdera möjligheterna till framgång samt vara behjälplig med att utforma en korrekt ansökan. Du bör även kontrollera om det finns tecken på att kunden har betalningssvårigheter för då kan det vara svårt att få ut några pengar överhuvudtaget. Risken finns alltså att du i slutändan står utan betalning men har betalt stora rättegångskostnader i domstol. Avvägningen som behöver göras är mellan de pengar samt den tid och energi det kostar och vad man har att vinna på att driva kravet.
Går man igenom hela processen kommer man få bekanta sig med bl.a. muntlig förberedelse, förlikningsdiskussioner och huvudförhandling/rättegång. Avgörs målet efter huvudförhandling kommer domstolen meddela en dom. Domen kan innebära att du går helt, eller delvis, vinnande ur processen men kan även innebära att du förlorar. En dom från tingsrätten kan överklagas till hovrätten.
Tips för att minska risken att inte få betalt
- Bilda dig en uppfattning om nya kunders ekonomiska ställning (t.ex. via en UC-rapport). För att få en fingervisning om kunden kan vägra att betala kan du även ta kontakt med Kronofogden som kan ge information om eventuella betalningsförelägganden och/eller kontakta de olika domstolarna för att kontrollera om det finns några avslutade eller pågående mål.
- Vill du ha andra räntevillkor och betalningsfrister än de som anges i räntelagen, måste det framgå av avtalsvillkoren. Samma gäller om du vill ha rätt att ta ut påminnelseavgift. Se till att dokumentera alla villkor i ert avtal.
- Om möjligt, begär någon form av handpenning/förskottsbetalning (då kan du tidigt upptäcka en bristande betalningsvilja). Är det fråga om ett större arbete med olika etapper, avtala om att betalning ska ske efter varje avslutad etapp.
- Var snabb på att fakturera och fakturera rätt (se till att fakturan är komplett).
- Innan du vidtar rättsliga åtgärder, och går in i en potentiell tids- och kostnadskrävande process, utvärdera om det är affärsmässigt motiverat och hur kundens betalningsförmåga faktiskt ser ut. Tänk även på att det kan vara bättre att få halvbetalt nu än full betalning efter en kostsam och tidskrävande process. Överväg att konsultera en jurist innan du vidtar rättsliga åtgärder.
- Se till att ha en gällande företagsförsäkring innehållande rättsskydd. Under vissa förutsättningar kan du då få ersättning för bl.a. delar av kostnaderna som uppstår för att anlita ett juridiskt ombud.