Fråga
Hej,
Jag utför en stor husrenovering åt en konsument och är på etapp 3 av 5. Innan entreprenaden påbörjades kom vi överens om en betalningsplan, där konsumenten skulle betala efter varje slutförd etapp. Jag har hållit alla avtalade tider. Konsumenten betalade för etapp 1 enligt tidsplan. Efter att etapp 2 slutförts sa kunden att han har betalningssvårigheter och inte kan betala förrän tidigast om en månad. Samtidigt kräver kunden att jag fortsätter med etapp 3, dvs. att entreprenaden fortgår. Har jag rätt att stoppa arbetena tills han betalat? Och om jag stoppar arbetena, kan jag åta mig andra uppdrag under tiden?
Svar
Hej,
Tack för din fråga.
I en situation där en konsument inte betalar enligt överenskommen tidsplan, har man som entreprenör, enligt 45 § konsumenttjänstlagen, som huvudregel rätt att ställa in arbetena. Du har alltså som utgångspunkt rätt att vägra att fortsätta utföra entreprenaden om beställaren gör sig skyldig till dröjsmål med betalning.
Arbetet får inte stoppas om det finns risk för skada
Har entreprenaden redan påbörjats (såsom i ditt fall), finns dock undantag till den principiella rätten att inställa arbetet enligt 45 §. Entreprenören är nämligen skyldig att utföra visst arbete som inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada. Det ska vara risk för skada av allvarligt slag, och tar sikte på fall där skaderisken framstår som oacceptabel, samtidigt som arbetet till undanröjande eller reducering av skaderisken vanligen inte är alltför omfattande. Ett exempel är att en entreprenör inte får stoppa ett arbete med en takomläggning om detta kommer innebära att byggnaden kommer att stå oskyddad mot regn. I det fall entreprenören bryter mot sin skyldighet, kan entreprenören komma att bli skadeståndsskyldig. Skyldigheten att utföra påbörjat arbete gäller dock inte om arbetet medför väsentliga kostnader eller olägenheter för entreprenören.
Före det att du ställer in de fortsatta arbetena, se därför till att detta inte medför en risk för allvarlig skada för beställaren.
Förpliktelserna kvarstår
Ett inställande av arbetet innebär att dina och beställarens förpliktelser kvarstår. I det fall beställaren
betalar, är du skyldig att inom skälig tid återuppta arbetet. Du kommer således inte behöva återuppta arbetet omedelbart, utan detta ska i stället ske så snart det är möjligt. Under dröjsmålet får du därmed inte åta dig andra uppdrag i sådan utsträckning att återupptagandet inte kan ske inom skälig tid. Har du anledning att räkna med att dröjsmålet blir långvarigt, kan du under vissa förutsättningar i stället göra dig fri från avtalet genom hävning.
Du kan vara berättigad till ersättning
I det fall du ställer in arbetena, har du som huvudregel rätt till ersättning för både kostnader och eventuella förluster som uppkommer till följd av att arbetet ställs in. Beställaren undgår dock ersättningsskyldighet om dröjsmålet inte beror på dennes försummelse. Dröjsmålet ska då framstå som klart ursäktligt. Vad gäller kostnader, så kan det röra sig om exempelvis extra resor till beställarens bostad (t.ex. för att flytta bort verktyg för att sedan flytta tillbaka dessa vid återupptagandet). Det kan också gälla hyra för en maskin under en längre tid än annars skulle ha varit nödvändigt. Det kan också vara fråga om kostnader för extra arbete som behövs för att hindra skador på bygget under den tid arbetet i övrigt ligger nere.
Du kan också vara berättigad till s.k. förlustersättning. Om du under avbrottet i arbetet förlorar arbetsinkomst därför att du på grund av uppdraget har avböjt andra arbeten, kan du ha rätt till utebliven vinst för de uppdrag som du underlåtit att åta dig. Med vinst avses i denna kontext skillnaden mellan priset på det uteblivna uppdraget och de kostnader som du har besparats genom att uppdraget inte har kommit till utförande. Förlustersättningen kan dock aldrig bli större än den vinst som belöper på den inställda delen av entreprenaden. Kom även ihåg att du är skyldig att agera skadebegränsande.